SCOTUS ERIUGENA meint, »veram esse philosophiam reram religionem conversimque veram religionem esse veram philosophiam« (De div. praed. 1, 1). Philosophie ist »sapientiae studium« (l. c. prooem.). Die Philosophie zerfällt in praktische, physische, theologische, logische Wissenschaft (De div. nat. III, 30). Bei den Scholastikern ist die Philosophie eine (der Theologie dienende, »ancilla theologiae«) die Prinzipien der Dinge begrifflich erörternde, rein demonstrative Disziplin. AVICENNA erklärt: »Philosophi vero et sapientes post super illud, quod audierunt, applicare et adiungere voluerunt discursum demonstrativum et considerationem demonstrativam« (bei Stöckl II, 25). - HUGO VON ST. VICTOR erklärt (ähnlich wie CLEMENS ALEXANDRINUS, Strom. I, 5): »Philosophia est disciplina omnium rerum humanarum atque divinarum rationes plene investigans« (Erudit. didascal. I, 5). Nach ALBERTUS MAGNUS ist Objekt der Philosophie »quidquid est scibile«. Sie zerfällt in »philosophia realis (naturalis, metaphysica, mathematica: scientiae spekulativae)« und »moralis (practica)«. Die »erste Philosophie« handelt von Gott, »secundum quod substat proprietatibus entis primi, secundam quod ens primum est« (Sum. th. I, 4. vgl. Hauréau II, 1, 228. Prantl, G. d. L. III, 90). »Ad theologiam omnes aliae scientiae ancillantur« (Sum. th. I, 6). So bemerkt auch THOMAS: »Fere totius philosophiae consideratio ad Dei cognitionem ordinatur« (Contr. gent. I, 4). »Philosophia humana creaturas considerat secundum quod huius modi sunt, unde et secundum diversa rerum genera diversae partes philosophiae inveniuntur« (l. c. II, 4. vgl. I, 8. II, 1). Es gibt: »philosophia divina, mathematica, moralis, naturalis (physica), practica, theoretica, prima, secunda, rationalis«. Nach DUNS SCOTUS zerfällt die Philosophie in Metaphysik, Mathematik, Physik. Die »philosophia prima« »considerat ens inquantum ens est, unde considerat rem secundum suam quidditatem« (Elench. qu. 1). Bei BONAVENTURA findet sich die Einteilung der Philosophie in »philosophia rationalis, naturalis, moralis«, bei ROGER BACON in »spekulativa« und »moralis« (Op. mai. II, 7). ihr Zweck ist Erkenntnis des Göttlichen. - Bei SUAREZ ist Philosophie »studium sapientiae« (Met. disp. I, 1, p. 1). nach MICRAELIUS »amor sapientiae« (Lex. philos. p. 823). »Philosophia est vel theoretica seu contemplativa - vel practica seu activa - vel tandem organica seu instrumentalis« (l. c. p. 824 f.). Nach PARACELSUS ist die Philosophie vollendete Erkenntnis der Dinge (Paragran. 2), Erkenntnis der unsichtbaren Natur (l. c. p. 205). Nach PATRITIUS ist sie Streben nach Weisheit (Panaug. I, 1). NICOLAUS TAURELLUS definiert: »Philosophia est rerum divinarum et humanarum ex innata nobis intelligendi vi, certo rationum discursu acquisita notitia« (Philos. triumph. 1, p. 4).